Les 1: Verbonden met elkaar
In een bewegingsactiviteit verkennen de leerlingen het begrip verbondenheid. Ze onderzoeken in een dobbelspel met vragen hoe mensen en dieren met elkaar verbonden zijn. Daarna ontdekken ze dat mensen en dieren samen deel uitmaken van een groter geheel met een kaartjesoefening. Ze zien in dat het welzijn van iedereen in dat geheel van belang is.
Beginsituatie
- De leerlingen kennen eenvoudige voorbeelden van voedselketens.
- De leerlingen weten dat mensen, dieren en planten met elkaar in aanraking komen.
Lesdoelen
- De leerlingen zien in dat mensen en dieren met elkaar verbonden zijn als deel van een geheel.
- De leerlingen begrijpen dat mensen, dieren en planten samen deel uitmaken van een (eco)systeem.
- De leerlingen weten wat het begrip welzijn voor de mens betekent.
Eindtermen
- WT 1.1
- WT 1.3
- WT 1.6
- WT 1.7
- WT 1.26*
- MM 1.1*
1. Prikkel: Verbondenheid verkennen
Begin de les met een bewegingsactiviteit.
Laat de leerlingen door elkaar rondlopen. Op jouw teken stoppen ze en maken ze contact met één persoon in hun buurt.
Zoek iets dat je met elkaar gemeen hebt.
Duid enkele leerlingen aan die hun gemeenschappelijke eigenschap luidop verwoorden. Die dingen kunnen heel uiteenlopend zijn, bv. wij houden allebei van dansen, wij komen allebei uit een gezin met vier kinderen, onze namen beginnen met dezelfde letter …
De bedoeling is dat ze op zoek gaan naar iets dat hen met elkaar verbindt.
We doen dezelfde oefening nog een keer, maar je mag niet met dezelfde persoon contact maken.
Meer bekijken en materiaal downloaden?
Maak een account aan en ontdek het volledige educatieve aanbod over dierenwelzijn.