Les 1: Verbonden met elkaar
Aan de hand van stellingen verkennen leerlingen hun eigen standpunt rond de thema's dierenwelzijn en dierethiek. Via videofragmenten en krantenartikels ontdekken de leerlingen de verbondenheid tussen verschillende organismen in een ecosysteem.
Lesdoelen
- De leerlingen verkennen hun eigen standpunt rond de thema’s dierenwelzijn en dierethiek.
- Ze zien aan de hand van een concrete case in dat elke schakel in een systeem een onmisbare bijdrage levert.
- De leerlingen kunnen aan de hand van een voorbeeld aantonen dat mens en dier onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn als deel van een groter geheel.
- De leerlingen begrijpen dat dieren op verschillende manieren waardevol kunnen zijn: ecologisch, economisch, wetenschappelijk, emotioneel en intrinsiek.
Eindtermen
A- en B-stroom
- 7.7
- 2.3
- 5.1
- 5.2
Vooraf
- Kies de elementen uit de lesvoorbereiding die passen bij jouw leerlingen en verzamel daarvoor het nodige materiaal.
- Bekijk de videofragmenten en/of lees de artikels.
1. Prikkel: Meningen verkennen
Het is interessant om de mening van de leerlingen over dierenwelzijn en dierethiek te verkennen voordat ze zich in de onderwerpen verdiept hebben. Het is ook voor de leerlingen zelf leerrijk om te ontdekken dat hun eigen mening kan evolueren, afhankelijk van hoeveel ze over een onderwerp weten, en in welke mate ze zich verbonden voelen met het thema.
Gebruik de werkvorm Richtingaanwijzer (© Djapo) om de mening van de leerlingen te verkennen over de onderwerpen dierenwelzijn en dierethiek .
Meer bekijken en materiaal downloaden?
Maak een account aan en ontdek het volledige educatieve aanbod over dierenwelzijn.