Les 12: Kippenkopjes

Kleuteronderwijs - Jongste kleuters , Oudste kleuters
Landbouwdieren
Duur: 25 à 50 minuten
Les

De kleuters doen eerst alsof ze kippen zijn en ontdekken zo alle plaatsen van het kippenverblijf. Ze maken kennis met de boer die niet meer weet hoe hij voor zijn kippen moet zorgen en zoeken in foto's naar goede oplossingen voor de problemen van de boer in verband met de vijf symbolen van dierenwelzijn (eten en drinken, huisje, verzorging, niet bang zijn, kunnen doen als een echt dier).

Beginsituatie

  • De kleuters kennen de vijf symbolen van dierenwelzijn (zie thema dierenwelzijn).

Lesdoelen

  • De kleuters ontdekken dat een kippenverblijf afgestemd is op de behoeften van kippen.
  • De kleuters begrijpen dat een kip behoeften heeft en kunnen daar enkele voorbeelden van geven.

Eindtermen

  • LO 1.3
De kleuters kunnen het evenwicht behouden in verplaatsingen en bij houdingen op diverse steunvlakken.
  • LO 1.18
De kleuters kunnen tijdens het bewegen rekening houden met plaatsaanduidingen.
  • LO 1.32
De kleuters kunnen een gepast beweging­santwoord geven op eenvoudige speltaken, bewegingsopdrachten, afspraken en regels.
  • LO 1.33
De kleuters tonen in het handelend omgaan met betekenisinhouden een toenemend begrijpen, toepassen en verwoorden van: - spelideeën van kinderspelen; - lichaams-, bewegings-, ruimte- en tijdstippen, facetten en fysische kennis; - voorstellingen (fantasie); - symbolen en hun interpretatie, begrippen
  • MV 3.1
De kleuters kunnen eigen belevenissen, ervaringen, gedachten, gevoelens, handelingen verwoorden.
  • MV 3.2
De kleuters kunnen zich inleven in personages en dingen uit de omgeving en deze uitbeelden.
  • NL 1.2
De kleuters kunnen voor hen bestemde vragen in concrete situaties begrijpen.
  • NL 2.6
De kleuters kunnen antwoorden op gerichte vragen in verband met betekenis, inhoud, bedoeling, mening ... in concrete situaties.

Vooraf

  • Richt een ruimte in (het best buiten) waar de kleuters kippen kunnen zijn. Zoek een plaats waar een stuk zand of aarde is waar de kleuters in mogen stappen en schuifelen.
  • Gebruik bijlage 1 om aan te duiden waar de kleuters welke activiteit kunnen doen.
    • Teken een krijtlijn op de grond. Dat is de stok waar de kippen op slapen.
    • Verstop enkele takken in het stuk zand of aarde. Die kunnen de kleuters zoeken door met hun voeten te “scharrelen”.
    • Duid met lange stokken, banken of kegels de ruimte aan waarin ze vrij mogen rondlopen.
    • Zet enkele kommen of bakken die de eetbakken voorstellen. Houd de eetbakken leeg om hygiënische redenen.
    • Zet enkele kommen – of gebruik het drinkfonteintje als dat er is – die de drinkplaats voorstellen. De kommen zijn leeg om hygiënische redenen.
  • Als je het kippenverblijf binnen gaat inrichten, dan kan je eventueel het zand weglaten. Laat de kleuters het kippenverblijf dan in kleine groepjes ontdekken, terwijl je met hen meespeelt.
  • Verkleed je als boer door bijvoorbeeld een salopette aan te doen en laarzen aan te trekken.
  • Maak een bak of een koffer met spullen om voor kippen te zorgen. Kijk voor inspiratie op bijlage 3. De foto’s van bijlage 3 die je niet kan vervangen door echte spullen, kan je afdrukken en zo in de bak steken.

1. Prikkel: Het kippenverblijf

Toon de kleuters de ingerichte plek voor de kippen (zie Vooraf).

Meer bekijken en materiaal downloaden?

Maak een account aan en ontdek het volledige educatieve aanbod over dierenwelzijn.