Les 5: De cavia

Lager onderwijs - 1e graad
Gezelschapsdieren
Duur: 25 minuten
Les

In deze les worden alle leerlingen met behulp van een gedicht omgetoverd tot cavia's. Ze formuleren hun mening op de stelling: 'De cavia is geschikt als huisdier'. In een filmpje ontdekken ze de behoeften van de cavia. Ze herhalen die behoeften aan de hand van de vijf symbolen van dierenwelzijn (eten en drinken, woning, verzorging, geen angst of stress, normaal gedrag voor hun soort).

Beginsituatie

  • De leerlingen weten dat de cavia als gezelschapsdier gehouden wordt.
  • De leerlingen weten dat dierenwelzijn onderzocht kan worden aan de hand van vijf symbolen (zie thema dierenwelzijn).

Tip! Geef eerst de twee lessen van het thema dierenwelzijn, zodat de leerlingen een goede basis hebben om van te vertrekken.

Lesdoelen

  • De leerlingen begrijpen dat een cavia sociaal gedrag vertoont en zich blij of angstig kan voelen.
  • De leerlingen weten dat een cavia in het wild op een bepaalde manier leeft.
  • De leerlingen denken na over hoe een cavia als gezelschapsdier gelukkig kan zijn.

Eindtermen

  • WT 1.1
De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren.
  • WT 1.4
De leerlingen kennen in hun omgeving twee verschillende biotopen en kunnen er enkele veel voorkomende organismen in herkennen en benoemen.
  • WT 1.5
De leerlingen kunnen bij organismen kenmerken aangeven die illustreren dat ze aangepast zijn aan hun omgeving.
  • WT 1.16
De leerlingen kunnen met enkele voorbeelden aantonen dat energie nodig is voor het functioneren van levende en niet-levende systemen en kunnen daarvan de energiebronnen benoemen.
  • MM 1.1*
De leerlingen drukken in een niet-conflictgeladen situatie, eigen indrukken, gevoelens, verlangens, gedachten en waarderingen spontaan uit.

Vooraf

Lees wat achtergrondinformatie over cavia’s. Neem een kijkje op de website http://huisdierinfo.be/zoogdieren/cavia.

1. Prikkel: Van kind naar cavia

Lees het gedicht expressief voor (zie bijlage 1). Houd de cadans erin, maar ga niet te snel, zodat de leerlingen kunnen meedoen.

Ga allemaal rechtstaan. Luister naar dit gedicht en doe mee met wat je hoort!

Meer bekijken en materiaal downloaden?

Maak een account aan en ontdek het volledige educatieve aanbod over dierenwelzijn.