Les 8: De functie van dierentuinen
Secundair onderwijs
-
1e graad
Exotische dieren
Duur:
50 à 100 minuten, afhankelijk van de klasgroep en van welke elementen je uit de lesvoorbereiding haalt
Les
De leerlingen ontdekken hoe dierentuinen ontstaan zijn en hoe ze geëvolueerd zijn tot wat ze nu zijn. Ze onderzoeken hoe tevreden ze zijn bij elke stap in die evolutie. Door verschillende artikels te lezen, zien de leerlingen in dat dierentuinen verschillende functies hebben, o.a. soortbehoud, educatie, onderzoek en financiële steun voor lokale projecten.
Lesdoelen
- De leerlingen begrijpen de geschiedenis van de dierentuinen.
- De leerlingen weten dat dierenwelzijn steeds belangrijker is in de dierentuinen in onze streken.
- De leerlingen weten dat dierentuinen vandaag meer doen dan dieren tonen en kunnen daar enkele voorbeelden van geven.
Eindtermen
A-stroom en B-stroom
- 7.7
De leerlingen onderbouwen een eigen mening over maatschappelijke gebeurtenissen, thema’s en trends met betrouwbare informatie en geldige argumenten. (transversaal)
A-stroom en B-stroom
- 7.12
De leerlingen lichten de complexiteit en verwevenheid van duurzaamheidskwesties toe. (transversaal)
A-stroom en B-stroom
- 2.4
De leerlingen selecteren relevante informatie in geschreven en gesproken teksten in functie van doelgerichte informatieverwerking en communicatie.
A-stroom en B-stroom
- 13.17
De leerlingen passen vaardigheden van samen leren toe om een leerdoel te realiseren. (transversaal)
A-stroom
- 2.8
De leerlingen nemen deel aan schriftelijke en mondelinge interactie in functie van doelgerichte communicatie.
B-stroom
- 2.7
De leerlingen nemen deel aan schriftelijke en mondelinge interactie in functie van doelgerichte communicatie.
Vooraf
- Kies de elementen uit de lesvoorbereiding die passen bij jouw leerlingen en verzamel daarvoor het nodige materiaal.
Meer bekijken en materiaal downloaden?
Maak een account aan en ontdek het volledige educatieve aanbod over dierenwelzijn.