Les 8: Paradepaardjes

Kleuteronderwijs - Jongste kleuters , Oudste kleuters
Gezelschapsdieren
Duur: 50 minuten
Les

De kleuters ontdekken het onderwerp (paard en pony) via een gedicht, waarbij ze zelf de rijmwoorden kunnen aanvullen. In kleine groepjes spelen ze een gezelschapsspel over het paard en de pony. Ze spelen met dezelfde pion en komen zo allerlei dingen te weten over paarden en pony's en hun behoeften, aan de hand van de vijf symbolen van dierenwelzijn (eten en drinken, huisje, verzorging, niet bang zijn, kunnen doen als een echt dier).

Beginsituatie

  • De kleuters weten dat paarden en pony’s als gezelschapsdier gehouden worden.
  • De kleuters weten dat dierenwelzijn onderzocht kan worden aan de hand van vijf symbolen (zie thema dierenwelzijn).

Tip! Geef eerst de twee lessen van het thema dierenwelzijn, zodat de leerlingen een goede basis hebben om van te vertrekken.

Lesdoelen

  • De kleuters zien in dat paarden en pony’s bepaalde behoeften hebben.
  • De kleuters kunnen zich inleven in paarden en pony’s.

Eindtermen

  • WT 1.2
De kleuters tonen een explorerende en experimenterende aanpak om meer te weten te komen over de natuur.
  • WT 1.13
De kleuters tonen een houding van zorg en respect voor de natuur.
  • MM 1.11
De kleuters kunnen bij een activiteit of een spel in een kleine groep, controleren of de anderen zich aan de regels houden.
  • WT 2.6
De kleuters kunnen een eenvoudig technisch systeem maken, al dan niet aan de hand van een stappenplan.
  • WT 2.8
De kleuters zijn bereid hygiënisch, veilig en zorgzaam te werken.
  • MM 1.3
De kleuters tonen in concrete situaties voldoende zelfvertrouwen in eigen mogelijkheden.

Vooraf

  • Lees wat achtergrondinformatie over paarden en pony’s. Neem een kijkje op de website http://huisdierinfo.be/zoogdieren/paard-pony.
  • Druk het gedicht met de foto’s recto-verso af, zodat je de foto kan tonen terwijl je het gedicht op de achterkant voorleest (zie bijlage 1).
  • Druk het spelbord af op A3 (zie bijlage 3). Plak het eventueel op een stuk karton om het te verstevigen.
  • Maak de paardenpion (zie bijlage 2), of zet de paardenpion uit het schaakspel klaar.
  • Zoek kleine pleisters die de kleuters op de pion kunnen plakken als het paard zich pijn doet.
  • Zorg voor meerdere ‘beloningen voor het paard’, bv. wat paardenkorrels (echt of op een foto). Die verdienen de kleuters als ze het paard tot op het einde van het spelbord spelen. Voor de oudere kleuters zorg je voor meerdere beloningen, zodat zij meerdere rondes kunnen spelen.

1. Prikkel: Vandaag

Lees het gedicht eerst zelf voor. Toon ondertussen de prenten (zie bijlage 1).
Daarna lees je het gedicht nog een keer, maar laat je de kleuters telkens het laatste woord zelf aanvullen.

Meer bekijken en materiaal downloaden?

Maak een account aan en ontdek het volledige educatieve aanbod over dierenwelzijn.