Les 3: De hond

Lager onderwijs - 1e graad
Gezelschapsdieren
Duur: 25 minuten
Les

In deze les leven de leerlingen zich in een vaak gehouden huisdier in: de hond. Ze ontdekken hoe een hond een gelukkig leven kan leiden als gezelschapsdier bij de mens, met aandacht voor dierenwelzijn (eten en drinken, woning, verzorging, geen angst of stress, normaal gedrag voor hun soort).

Beginsituatie

  • De leerlingen weten dat de hond vaak als gezelschapsdier gehouden wordt.
  • De leerlingen weten dat dierenwelzijn onderzocht kan worden aan de hand van vijf symbolen (zie thema dierenwelzijn).

Tip! Geef eerst de twee lessen van het thema dierenwelzijn, zodat de leerlingen een goede basis hebben om van te vertrekken.

Lesdoelen

  • De leerlingen weten dat een hond andere behoeften heeft dan een mens.
  • De leerlingen zien in dat voor een hond zorgen een grote verantwoordelijkheid is.
  • De leerlingen denken na over wat er van je verwacht wordt als je een hond in huis haalt.

Eindtermen

  • WT 1.1
De leerlingen kunnen gericht waarnemen met alle zintuigen en kunnen waarnemingen op een systematische wijze noteren.
  • WT 1.16
De leerlingen kunnen met enkele voorbeelden aantonen dat energie nodig is voor het functioneren van levende en niet-levende systemen en kunnen daarvan de energiebronnen benoemen.
  • WT 1.22
De leerlingen kunnen bij de verzorging van dieren en planten uit hun omgeving zelfstandig basishandelingen uitvoeren.
  • WT 1.26
De leerlingen tonen respect en zorg voor de natuur vanuit het besef dat de mens voor zijn levensbehoeften afhankelijk is van het natuurlijk leefmilieu.

Vooraf

  • Lees wat achtergrondinformatie over honden. Neem een kijkje op de website http://huisdierinfo.be/zoogdieren/honden.
  • Kopieer het werkblad per leerling.
  • Druk de foto’s van de hondentaal af of zet ze klaar om ze te projecteren.

1. Prikkel: Tom

De leerlingen sluiten de ogen.
Lees het verhaal voor (zie bijlage 1).

  • Over welk dier ging het? (Een hond)
  • Hoe weet je dat? (Nest, mama bijt in hun snuit, kleintjes spelen samen, groepsleven, rondrennen, onderzoeken, snuffelen, buiten, kwispelen, tanden tonen …)

Meer bekijken en materiaal downloaden?

Maak een account aan en ontdek het volledige educatieve aanbod over dierenwelzijn.