Les 5: Cavia-inspecteurs

Kleuteronderwijs - Jongste kleuters , Oudste kleuters
Gezelschapsdieren
Duur: 25 minuten
Les

De kleuters bekijken foto's van verschillende cavia's en doen ze na in een bewegingsspel. Per symbool van dierenwelzijn (eten en drinken, huisje, verzorging, niet bang zijn, kunnen doen als een echt dier) krijgen ze een behoefte van de cavia te horen. Als cavia-inspecteurs beoordelen ze op een foto of er aan die behoefte voldaan is, m.a.w. of de cavia blij is.

Beginsituatie

  • De kleuters weten dat mensen soms dieren als huisdier houden. Ze zijn al dan niet vertrouwd met hoe een cavia eruitziet en hoe het dier zich gedraagt.
  • Ze kennen de vijf symbolen van dierenwelzijn (zie thema dierenwelzijn).

Tip! Geef eerst de twee lessen van het thema dierenwelzijn, zodat de leerlingen een goede basis hebben om van te vertrekken.

Lesdoelen

  • De kleuters begrijpen dat een cavia bepaalde behoeften heeft.
  • De kleuters kunnen inschatten of een behoefte van een cavia in een bepaalde situatie vervuld wordt.

Eindtermen

  • WT 1.3
De kleuters kunnen met hulp van een volwassene, eenvoudige bronnen hanteren om meer te weten te komen over de natuur.
  • WT 1.13
De kleuters tonen een houding van zorg en respect voor de natuur.
  • WT 2.5
De kleuters kunnen geschikt materiaal en gereedschap kiezen voor het realiseren van een eenvoudig technisch systeem.
  • WT 2.7
De kleuters kunnen nagaan of het doel werd bereikt met een zelfgemaakt technisch systeem.
  • MM 4.2
De kleuters kunnen inschatten hoeveel ruimte hun eigen lichaam inneemt.

Vooraf

  • Lees wat achtergrondinformatie over cavia’s. Neem een kijkje op de website http://huisdierinfo.be/zoogdieren/cavia.
  • Maak zelf vergrootglazen voor de kleuters. Knip een wc-rolletje in ringen. Maak een handvat met een pijpenrager, een strookje karton en tape, een ijsstokje, een tak …

1. Prikkel: Als cavia’s in de klas

Toon de foto’s van de cavia’s door ze te projecteren met de PowerPointpresentatie (voor jongste kleuters of voor oudste kleuters) of door ze af te drukken en omhoog te steken (zie bijlage 1). Je hoeft niet alle foto’s te gebruiken. Kies een gepast aantal foto’s voor jouw kleuters.

Hocus pocus piep!
Ik doe hier in ’t geniep
een toverspreukje klein,
zodat jullie plots cavia’s zijn!

Jullie zijn allemaal cavia’s geworden! Dus nu moeten jullie ook wel doen als cavia’s.
Als ik een foto toon, dan doen jullie zoals die cavia. Je mag ook af en toe hoog piepen, want dat doen cavia’s.

Toon de eerste foto en vertel wat de cavia doet. Laat enkele kleuters een voorstel doen voor gepaste bewegingen. Laat daarna alle kleuters bewegen. Geef hen genoeg tijd, zodat ze zich goed kunnen inleven, de gepaste beweging kunnen vinden, en nog wat bij elkaar kunnen afkijken. Zorg dat alle foto’s aan bod zijn gekomen voor je overgaat naar het volgende niveau.

Je toont de foto’s wat sneller na elkaar. De kleuters moeten steeds sneller van beweging veranderen. Laat de kleuters zich daarin uitleven.

Meer bekijken en materiaal downloaden?

Maak een account aan en ontdek het volledige educatieve aanbod over dierenwelzijn.