Les 1: Ecosystemen
De leerlingen verkennen de termen dierenwelzijn en dierethiek aan de hand van stellingen. Met behulp van de relatiecirkel onderzoeken de leerlingen de verbanden tussen verschillende organismen in een ecosysteem. Tot slot gaan we in op de verschillende manieren waarop dieren waardevol kunnen zijn.
Lesdoelen
- De leerlingen verkennen hun eigen standpunt rond de thema’s dierenwelzijn en dierethiek.
- De leerlingen zien in dat elke schakel in een systeem een onmisbare bijdrage levert, aan de hand van een concrete case rond de samenhang van organismen in een ecosysteem.
- De leerlingen kunnen aan de hand van een voorbeeld aantonen dat mens en dier onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn als deel van een groter geheel.
- De leerlingen kunnen uitleggen hoe dieren op verschillende manieren waardevol kunnen zijn: ecologisch, economisch, wetenschappelijk, emotioneel en intrinsiek.
Eindtermen
2e graad
- 7.7
2e graad
- 7.8
2e graad
- 7.14
2e graad
- 5.1
2e graad
- 5.2
2e graad
- 2.4
2e graad
- 6.45
2e graad
- 3.11
3e graad
- Leren leren
3e graad
- Leren leren
3e graad
- Stam
3e graad
- PAV - BSO
3e graad
- Context 4: Omgeving en duurzame ontwikkeling
3e graad
- Context 7: Socioculturele samenleving
Vooraf
- Kies de elementen uit de lesvoorbereiding die passen bij jouw leerlingen en verzamel daarvoor het nodige materiaal.
- Bekijk de videofragmenten en/of lees de artikels.
1. Prikkel: Ieder zijn mening
Het is interessant om de mening van de leerlingen over dierenwelzijn en dierethiek te verkennen voordat ze zich in de onderwerpen verdiept hebben. Het is ook voor de leerlingen zelf leerrijk om te ontdekken dat hun eigen mening kan evolueren, afhankelijk van hoeveel ze over een onderwerp weten, en in welke mate ze zich verbonden voelen met het thema.
Gebruik de werkvorm Tussen de polen (© Djapo) om de mening van de leerlingen te verkennen over de onderwerpen dierenwelzijn en dierethiek .
Meer bekijken en materiaal downloaden?
Maak een account aan en ontdek het volledige educatieve aanbod over dierenwelzijn.