Les 10: Moet de zoo open blijven?
Het artikel ‘Moet de zoo dicht?’ van Dieter De Cleene vormt de leidraad voor de twee lessen rond exotische dieren. De leerlingen werken in deze les interactief rond de geschiedenis van dierentuinen, hun rol in soortbehoud van bedreigde dieren, hun eventuele financiële steun en hun educatieve rol. Ze onderzoeken daarin ook verschillende perspectieven.
Lesdoelen
- De leerlingen begrijpen de geschiedenis van de dierentuinen en weten dat dierenwelzijn steeds belangrijker is in de dierentuinen in onze streken.
- De leerlingen weten dat je visie op dierentuindieren afhangt van wie je bent en dat er voor- en tegenstanders zijn met eigen argumenten.
- De leerlingen weten dat dierentuinen vandaag meer doen dan dieren tonen en kunnen daar enkele voorbeelden van geven: behoud van diersoorten, financieel bijdragen aan natuurbehoud, onderzoek doen, bezoekers iets bijleren.
Eindtermen
2e graad
- 7.7°
2e graad
- 7.8
2e graad
- 7.14
2e graad
- 2.11
2e graad
- 2.10
2e graad
- 5.1
2e graad
- 5.2
3e graad
- Stam
3e graad
- Context 4: Omgeving en duurzame ontwikkeling
3e graad
- Context 4: Omgeving en duurzame ontwikkeling
3e graad
- Context 7: Socioculturele samenleving
3e graad
- PAV BSO
3e graad
- PAV BSO
3e graad
- Nederlands ASO, KSO, TSO
Vooraf
- Kies de elementen uit de lesvoorbereiding die passen bij jouw leerlingen en verzamel daarvoor het nodige materiaal.
- Druk het artikel – of de samenvatting ervan – af voor elke leerling en niet het tot een boekje.
1. Prikkel: Wat weet je over dierentuinen
Deze les wordt opgebouwd rond het artikel ‘Moet de zoo dicht?’ dat toenmalig Eos-redacteur Dieter De Cleene schreef in 2019.
Kies afhankelijk van het niveau van je leerlingen voor het volledige artikel, waarin nuances, argumenten en voorbeelden uitgebreid omschreven worden (zie bijlage 1), of voor de ingekorte versie van het artikel (zie bijlage 2).
Meer bekijken en materiaal downloaden?
Maak een account aan en ontdek het volledige educatieve aanbod over dierenwelzijn.