Les 11: Of moet de zoo dicht?
Het artikel ‘Moet de zoo dicht?’ van Dieter De Cleene vormt de leidraad voor de twee lessen rond exotische dieren. De leerlingen herhalen in deze les de geschiedenis van dierentuinen, hun rol in soortbehoud van bedreigde dieren, hun eventuele financiële steun en hun educatieve rol. Vervolgens werken ze interactief rond kennis over dierenwelzijn, het doden van surplusdieren en de dierentuin van de toekomst. Ze reflecteren over hun eigen mening over de zoo en wat ze zelf kunnen of willen doen.
Beginsituatie
- De leerlingen weten bij voorkeur dat dierenwelzijn onderzocht kan worden aan de hand van vijf vrijheden. (zie Les 2: Dierethiek en dierenwelzijn)
- De leerlingen weten dat er verschillende benaderingen zijn binnen dierethiek. (zie Les 2: Dierethiek en dierenwelzijn)
- De leerlingen kennen de geschiedenis van de dierentuinen en weten dat dierenwelzijn steeds belangrijker is in de dierentuinen in onze streken. (zie Les 10: Moet de zoo open blijven?)
- De leerlingen weten dat je visie op dierentuindieren afhangt van wie je bent en dat er voor- en tegenstanders zijn met eigen argumenten. (zie Les 10: Moet de zoo open blijven?)
- De leerlingen weten dat dierentuinen vandaag meer doen dan dieren tonen en kunnen daar enkele voorbeelden van geven: behoud van diersoorten, financieel bijdragen aan natuurbehoud, onderzoek doen, bezoekers iets bijleren. (zie Les 10: Moet de zoo open blijven?)
Lesdoelen
- De leerlingen weten dat dierenwelzijn in een zoo onder andere te maken heeft met de beschikbare ruimte, het sociaal contact met soortgenoten en hun dagelijkse bezigheden.
- De leerlingen kunnen het welzijn van verschillende dierentuindieren onderzoeken aan de hand van de vijf vrijheden van dierenwelzijn.
- De leerlingen weten dat er door kweekprogramma’s en voortplanting in functie van dierenwelzijn jaarlijks een heel aantal zogenoemde surplusdieren aan hun einde komen.
- De leerlingen zijn bereid om na te denken over een (toekomstige) evolutie van de dierentuinen.
Eindtermen
2e graad
- 7.7.°
2e graad
- 7.8
2e graad
- 7.14
2e graad
- 2.11
2e graad
- 2.10
2e graad
- 5.1
2e graad
- 5.2
3e graad
- Stam
3e graad
- Context 4: Omgeving en duurzame ontwikkeling
3e graad
- Context 4: Omgeving en duurzame ontwikkeling
3e graad
- Context 7: Socioculturele samenleving
3e graad
- PAV BSO
3e graad
- PAV BSO
3e graad
- Nederlands ASO, KSO, TSO
Vooraf
- Kies de elementen uit de lesvoorbereiding die passen bij jouw leerlingen en verzamel daarvoor het nodige materiaal.
- Als de leerlingen het artikel nog hebben uit de vorige les, hoef je het niet opnieuw af te drukken. Zo niet: druk dan het artikel – of de samenvatting ervan – af voor elke leerling en niet het tot een boekje.
1. Prikkel: Herhaling
Deze en de vorige les wordt opgebouwd rond het artikel ‘Moet de zoo dicht?’ dat toenmalig Eos-redacteur Dieter De Cleene schreef in 2019. Kies afhankelijk van het niveau van je leerlingen voor het volledige artikel, waarin nuances, argumenten en voorbeelden uitgebreid omschreven worden (zie bijlage 1), of voor de ingekorte versie van het artikel (zie bijlage 2).
Meer bekijken en materiaal downloaden?
Maak een account aan en ontdek het volledige educatieve aanbod over dierenwelzijn.