Les 5: Complexe situaties
In deze les verkennen de leerlingen andere perspectieven door vanuit verschillende personages naar een stelling te kijken. Ze brengen deze perspectieven in beeld aan de hand van een mindmap. Volgens het principe van 'de sluier van onwetendheid' ontwerpen de leerlingen in groepjes een beleidstekst. Nadien lezen de leerlingen beleidstekst opnieuw vanuit verschillende personages en bekijken ze of hun personage daarmee tevreden is.
Beginsituatie
- De leerlingen beseffen dat gezelschapsdieren specifieke behoeften hebben waar eigenaars aan tegemoet moeten komen (zie Les 3: Een gezelschapsdier: een goed idee?).
- De leerlingen kunnen de vijf vrijheden invullen voor enkele veelvoorkomende gezelschapsdieren en hebben geoefend op het innemen van een ander perspectief (zie Les 4: Het perspectief van een gezelschapsdier).
Lesdoelen
- De leerlingen zien in dat er in situaties die met gezelschapsdieren te maken hebben, verschillende standpunten onderzocht moeten worden.
- De leerlingen ontwikkelen de reflex om in een (probleem)situatie andere standpunten te verkennen, inclusief het standpunt van de dieren.
- De leerlingen zien in dat een situatie met veel betrokken partijen complex is.
Eindtermen
- Leren leren
- Stam
- Stam
- Stam
- Stam
- Context 4: Omgeving en duurzame ontwikkeling
- Context 4: Omgeving en duurzame ontwikkeling
- Context 4: Omgeving en duurzame ontwikkeling
- Context 6: Socio-economische samenleving
- Context 7: Socioculturele samenleving
- Natuurwetenschappen (ASO)
- PAV (BSO)
- PAV (BSO)
- PAV (BSO)
- PAV (BSO)
- PAV (BSO)
- PAV (BSO)
- Nederlands (ASO-KSO-TSO)
- Nederlands (ASO-KSO-TSO)
- Nederlands (ASO-KSO-TSO)
- Nederlands (ASO)
- Nederlands (KSO-TSO)
Vooraf
- Kies de elementen uit de lesvoorbereiding die passen bij jouw leerlingen en verzamel daarvoor het nodige materiaal.
1. Prikkel: Perspectieven benoemen
Blik kort terug op de vorige les, waarin de leerlingen de vijf vrijheden voor enkele gezelschapsdieren hebben ingevuld en gepresenteerd.
- Jullie hebben vanuit het standpunt van het dier gesproken om de behoeften van het dier uit te leggen aan de rest van de klas, volgens het kader van de vijf vrijheden.
- We gaan vandaag ons inlevingsvermogen nog eens aanspreken om enkele situaties te beoordelen.
Laat de leerlingen een artikel lezen waaruit je verschillende betrokken partijen kan halen om hun perspectief te onderzoeken. Kies uit optie A (*) of B (**).
Meer bekijken en materiaal downloaden?
Maak een account aan en ontdek het volledige educatieve aanbod over dierenwelzijn.