Les 5: Perspectieven onderzoeken
De leerlingen oefenen op het inleven in verschillende personages door na te denken welke uitspraak het beste past bij welk personage (zoals bijvoorbeeld huiskat, asielhouder, dierenarts, fabrikant kattenspeelgoed). Vervolgens gaan ze aan de slag met het experiment 'de sluier van onwetendheid': In groepjes schrijven de leerlingen een regel of wet uit in verband met dierenwelzijn, waarbij ze op voorhand niet weten welke rol ze toebedeeld zullen krijgen.
Beginsituatie
- De leerlingen beseffen dat gezelschapsdieren specifieke behoeften hebben waar eigenaars aan tegemoet moeten komen (zie Les 3: Behoeften van mens en dier).
- De leerlingen kunnen de vijf vrijheden invullen voor enkele veelvoorkomende gezelschapsdieren en hebben geoefend op het innemen van een ander perspectief (zie Les 4: Elk gezelschapsdier is anders).
Lesdoelen
- De leerlingen zien in dat er in situaties die met gezelschapsdieren te maken hebben, verschillende standpunten onderzocht moeten worden.
- De leerlingen ontwikkelen de reflex om in een (probleem)situatie andere standpunten te verkennen, inclusief het standpunt van de dieren.
Eindtermen
- Leren leren
- Leren leren
- Stam
- Stam
- Stam
- Stam
- Context 4: Omgeving en duurzame ontwikkeling
- Context 4: Omgeving en duurzame ontwikkeling
- Context 7: Socioculturele samenleving
- PAV (BSO)
- PAV (BSO)
- PAV (BSO)
- Nederlands (ASO-KSO-TSO)
- Nederlands (ASO-KSO-TSO)
- Nederlands (ASO)
- Nederlands (KSO-TSO)
Vooraf
- Kies de elementen uit de lesvoorbereiding die passen bij jouw leerlingen en verzamel daarvoor het nodige materiaal.
1. Prikkel: Terugblik
Blik kort terug op de vorige les, waarin de leerlingen de vijf vrijheden voor enkele gezelschapsdieren hebben ingevuld en gepresenteerd.
- Jullie hebben vanuit het standpunt van het dier gesproken om de behoeften van het dier uit te leggen aan de rest van de klas, volgens het kader van de vijf vrijheden.
- We gaan vandaag ons inlevingsvermogen nog eens aanspreken om enkele situaties te beoordelen.
Laat de leerlingen eerst het artikel ‘Katten binnenhouden om vogels te redden is onnodig’ lezen (zie bijlage 1).
Meer bekijken en materiaal downloaden?
Maak een account aan en ontdek het volledige educatieve aanbod over dierenwelzijn.