Les 7: De kip
De leerlingen zien een filmpje over kippen zonder geluid. Zij schrijven zelf de tekst bij het filmpje door de behoeften van kippen te onderzoeken op hun niveau binnen de vijf symbolen van dierenwelzijn (eten en drinken, woning, verzorging, geen angst of stress, normaal gedrag voor hun soort). Ofwel vormen ze zinnen aan de hand van woordkaartjes, ofwel ontdekken ze de behoeften via weetjes. De sterkere leerlingen gebruiken een leestekst, en de heel sterke leerlingen misschien zelfs websites om informatie uit te halen.
Beginsituatie
- De leerlingen weten dat kippen vaak door mensen gehouden worden.
- De leerlingen weten dat dierenwelzijn onderzocht kan worden aan de hand van vijf symbolen (zie thema dierenwelzijn).
Tip! Geef eerst de twee lessen van het thema dierenwelzijn, zodat de leerlingen een goede basis hebben om van te vertrekken.
Lesdoelen
- De leerlingen weten dat kippen specifieke behoeften hebben.
- De leerlingen onderzoeken wat de kip per symbool nodig heeft in voor hen bestemde informatiebronnen.
- De leerlingen beseffen dat je voldoende ruimte en tijd moet hebben als je kippen wil houden.
Eindtermen
- WT 1.1
- WT 1.16
- WT 1.22
- WT 1.26*
- MM 1.3*
- MM 5.1
- WT 1.5
- MM 4.8
Vooraf
- Lees wat achtergrondinformatie over kippen. Neem een kijkje op de website http://huisdierinfo.be/vogels/kip.
- Druk het werkblad af voor elk groepje (zie bijlage 1) en het aangepaste opzoekmateriaal:
- kaartjes met de kernwoorden (zie bijlage 2) voor elk groepje dat volgens de kaartjesmethode werkt.
- weetjes (zie bijlage 3) voor alle leerlingen van de groepjes die volgens de weetjesmethode werken.
- tekst met afbeeldingen (zie bijlage 4) voor alle leerlingen die volgens de tekstmethode werken.
- eventueel een computer, laptop of tablet met de websites voor de zeer sterke leerlingen die volgens de webmethode werken(bv. http://www.huisdierinfo.be/vogels/kip en https://kids.licg.nl/dieren/tuin/kip/) .
- Een extra paar ogen en handen kan in deze les handig zijn. Vooral als de leerlingen op verschillende manieren werken. Of vraag aan een graadcollega om deze activiteit met meerdere klassen te doen.
1. Prikkel: Een stomme film
Toon het filmfragment zonder geluid. Laat de leerlingen eventueel zelf opmerken dat er geen geluid is.
Meer bekijken en materiaal downloaden?
Maak een account aan en ontdek het volledige educatieve aanbod over dierenwelzijn.