Les 7: De veeteelt in evolutie
Aan de hand van enkele artikels zien de leerlingen in dat aandacht voor dierenwelzijn niet alleen een zaak is van de landbouwer, maar dat ook consumenten en supermarkten daar een rol in kunnen spelen. Ze ontdekken verschillende profielen van mensen en leggen de link met de keuzes die ze maken in het eten van vlees of dierlijke producten. Tot slot reflecteren de leerlingen over hun beeld van landbouwdieren.
Beginsituatie
- De leerlingen hebben een realistisch beeld van de landbouwsector en meer specifiek van het traject dat kippeneieren afleggen van de boerderij tot bij de consument. (zie Les 6: Dit is de veeteelt)
- De leerlingen weten dat een pluimveehouder met veel verschillende factoren rekening moet houden om zijn bedrijf goed te kunnen runnen. (zie Les 6: Dit is de veeteelt)
Lesdoelen
- De leerlingen weten dat consumenten op verschillende manieren een invloed kunnen uitoefenen op het welzijn van landbouwdieren.
- De leerlingen begrijpen dat supermarkten in staat zijn om verandering te brengen in het systeem om het welzijn van landbouwdieren te verbeteren.
- De leerlingen zijn bereid om na te denken over hun eigen houding ten opzichte van landbouwdieren en om na te denken over hun eigen eet- en koopgedrag.
Eindtermen
2e graad
- 7.2°
2e graad
- 7.7°
2e graad
- 7.8
2e graad
- 15.5
2e graad
- 2.3
2e graad
- 2.10
2e graad
- 2.11
3e graad
- Stam
3e graad
- Stam
3e graad
- Stam
3e graad
- Stam
3e graad
- Context 4: Omgeving en duurzame ontwikkeling
3e graad
- Context 4: Omgeving en duurzame ontwikkeling
3e graad
- Context 6: Socio-economische samenleving
3e graad
- Context 7: Socioculturele samenleving
3e graad
- PAV BSO
3e graad
- PAV BSO
3e graad
- PAV BSO
3e graad
- Nederlands ASO, KSO, TSO
3e graad
- Nederlands ASO, KSO, TSO
Vooraf
- Kies de elementen uit de lesvoorbereiding die passen bij jouw leerlingen en zoek daarvoor het nodige materiaal.
- Overweeg om deze les transversaal aan te pakken, door de activiteiten in verschillende vakken te integreren.
1. Prikkel: Die ellendige consument
Laat de leerlingen het eerste deel van het artikel ‘Weg met diervriendelijk vlees’ lezen (de eerste pagina van bijlage 1).
Bespreek wat ze gelezen hebben.
- Waarover gaat het artikel? (Over hoe veebedrijven omgaan met diervriendelijkheid of dierenwelzijn en dat dat afhankelijk is van verschillende factoren.)
Leg de link met de denkoefening die de leerlingen gedaan hebben in Les 6: Dit is de veeteelt.
Rekening houden met dierenwelzijn is geen geïsoleerd verhaal. In hoeverre een boer het welzijn van zijn dieren kan verhogen, hangt van veel andere factoren af, zoals rendabiliteit, traditie, concurrentie, wettelijke voorschriften, kwaliteit, tevredenheid van de consument, enzovoort.
Wijs hen op de titel van de laatste alinea: ‘Die ellendige consument’.
- Waarom zou die titel daar staan?
- Ga je akkoord met wat er gezegd wordt in de alinea? Waarom wel/niet?
- Denk jij dat je als consument een invloed kan hebben op dierenwelzijn in de landbouwsector? Zo ja, hoe dan?
Beluister de ideeën en de conclusies van de leerlingen.
Vul eventueel aan dat je als consument wel degelijk een invloed hebt op de rest van de keten.
Als je iets koopt dat in de winkel ligt, hou je het bestaande systeem mee in stand. Iets wel of niet kopen zorgt voor overschotten of tekorten in de winkels, waardoor zij hun aankoophoeveelheden aanpassen. Bij je aankoop kan je bewust kiezen voor een bepaald merk of label, of je kan in de winkel of bij de slager expliciet vragen naar bepaalde soorten voedingsmiddelen. Consumenten kunnen eveneens invloed uitoefenen op beleidsmakers en retailers door actie te voeren of hun stem te laten horen.
Meer bekijken en materiaal downloaden?
Maak een account aan en ontdek het volledige educatieve aanbod over dierenwelzijn.