Landbouwdieren

Iedereen is vrij om zijn eigen keuzes te maken wat betreft het eten van vlees en dierlijke producten. Het is belangrijk dat die keuzes zo doordacht en bewust mogelijk zijn. Met Oog in oog werk je daar al van in het onderwijs aan, door de kinderen en jongeren te informeren, door hen te leren onderzoeken en door hen te laten nadenken over hun eigen mening.

Masker varken trans links

De meeste landbouwbedrijven lijken niet meer op de kleinschalige, rustieke boerderijtjes die we in de kinderboekjes tegenkomen. Langs de andere kant zijn de beelden van wanpraktijken die door dierenrechtenactivisten publiek gemaakt worden evenmin representatief voor de hele sector.

Daarom proberen we in het thema landbouwdieren een zo juist mogelijk beeld te scheppen van de landbouwsector, door onder andere realistische foto’s te gebruiken, en de oudere kinderen en jongeren bewust te maken van waar vlees en andere dierlijke producten vandaan komen.

De rode draad doorheen deze lessen blijft het kader van de vijf vrijheden, dat de kinderen en jongeren hebben leren kennen in het thema dierenwelzijn.

De vijf vrijheden: een blik op het kader

Wil je meer weten over het kader van de vijf vrijheden, waar het vandaan komt en waarom het – ondanks nieuwe inzichten – de rode draad vormt doorheen het lesmateriaal van ‘Oog in oog’?

Masker kip trans links

Hoewel de focus van deze lessen ligt op het welzijn van de dieren in de landbouw, is het belangrijk om aan te tonen dat het verhaal complexer is dan dat. De landbouwers hebben immers veel meer om rekening mee te houden, zodat het bedrijf rendabel is en kan concurreren met andere landbouwbedrijven, terwijl ze aan alle regelgevingen voldoen.

In de kleuterklas en het eerste en tweede leerjaar nodigen we de kinderen uit om de behoeften van de koe, het varken, het schaap en de kip spelenderwijs te onderzoeken. Diezelfde dieren en hun behoeften zien we in de tweede en de derde graad van het lager onderwijs terugkomen, terwijl we ook uitzoomen naar vlees en andere dierlijke producten in de winkel en het complexe verhaal van de landbouwer. In het secundair onderwijs zoomen we in op het voorbeeld van de kip, zowel het vleesras als het legras. We vragen de jongeren om het onderwerp vanuit verschillende perspectieven te bekijken en stimuleren hen om te oefenen op het onderzoeken, expliciteren en beargumenteren van hun mening erover.

Lessen over het thema

LBW 23lag 7 Dierenwelzijn in de landbouw

Les 7: Dierenwelzijn in de landbouw

Lager onderwijs
2e graad , 3e graad
Landbouwdieren
LBW 1lag 11 Het schaap

Les 11: Het schaap

Lager onderwijs
1e graad
Landbouwdieren
LBW kk 12 Kippenkopjes

Les 12: Kippenkopjes

Kleuteronderwijs
Jongste kleuters , Oudste kleuters
Landbouwdieren